Provacances logo

Bra att veta

Allmän information för alla semesterbostäder*

Ankomst och utcheckning

Ankomst kl. 16. (enskilda bostäder dock kl. 17) Vid förväntad ankomsttid senare än kl. 16 och vid förseningar ska vi, eller ägaren eller kontaktpersonen meddelas direkt. Utcheckning innan kl. 10.

Brister och reklamation

Ifall hyresgästen vid tillträdandet av hyresavtalet upptäcker brister eller skador i semesterhuset är hyresgästen skyldig att genast reklamera, eftersom hyresavtalet annars betraktas som överlämnat till hyresgästen utan brister och eftersom hyresgästen då mister rätten till att göra bristen gällande.

Reklamationer gällande städning ska inlämnas på ankomstdagen. Reklamationer gällande skador eller brister i semesterhuset ska inlämnas snarast möjligt och senast 48 timmar efter hyresperiodens start eller omedelbart efter konstaterandet av en brist eller skada. Reklamationer ska skickas till kontaktpersonen OCH PROVACANCES på info@provacances.dk eller tfn 0045 96 70 60 00.

Om underrättelsen inte skickas till PROVACANCES under hyresperioden medför det att rätten till att senare kräva ersättning förloras.

Hyresgästen är vid reklamation skyldig att ge PROVACANCES en rimlig tidsfrist att åtgärda eventuella fel, skador eller brister.

Om hyresgästen väljer att resa från semesterhuset före hyresperiodens slut utan att först ha kommit överens med Provacances, sker det på hyresgästens egen räkning och risk. Hyresgästen riskerar då att inte kunna upphäva hyresavtalet vid omfattande brister eller ställa krav på ersättning, eftersom hyresgästen i så fall själv har omöjliggjort åtgärder eller lösningar på skador/brister eller en eventuell förflyttning till ett annat semesterhus.

Ifall hyresgästen anser att den inlämnade reklamationen inte har blivit löst på ett tillfredsställande sätt under hyresperioden, ska den inlämnas skriftligen för efterföljande behandling till PROVACANCES senast 14 dagar efter hyresperiodens slut. Skriftliga reklamationer ska skickas till info@provacances.dk

I händelse av tvist avgörs denna vid domstolen i Kolding, Danmark.

Gasflaskor

I händelse av att gasflaskan för grillen går ur gas är det kundens eget ansvar att skaffa en ny flaska. Den tomma flaskan kan bytas till en ny på de flesta bensinstationer, stormarknader och på byggmarknaderna (Bricolage, Castorama, Leroy Merlin, Bricomart ..).

Grill

I stora delar av södra Frankrike är det förbjudet med öppen eld, inklusive att grilla med kol, vid stark vind eller torka. Följ dessa lagar, brott mot dem ger mycket höga böter.

Handdukar för utomhusbruk

Vi vill uppmärksamma er på att handdukar för utomhusbruk alltid ska medtas, om inte annat anges.

Inomhusklimat

Värme:

Det kan vara oerhört svårt att hålla huset svalt i sommarvärmen. Det bästa är att stänga alla fönster och fönsterluckor under dagen för att hålla den varma luften ute. Å andra sidan är det en bra idé att lufta huset på kvällen när luften är betydligt svalare. En bra luftning av huset på kvällen hjälper dig att få en god natts sömn.

Undvik myggor i sommarvärmen:

Var noga med att hålla dörrar och fönster stängda under dagen. Om värmen gör det nödvändigt att lufta huset under kvällen, kom ihåg att stänga av lamporna. Myggor lockas av ljus. Köp olika myggmedel. För inomhusbruk kan du köpa de små apparaterna som du kopplar i ett eluttag. Använd myggavvisande balsam eller spray ... både dag och natt. För utomhusbruk kan vi rekommendera de gröna myggspolarna.

Inredning av semesterhuset

Största delen av Provacances fritidshus är privatägda. Boendet är således individuellt och personligt inrett och ägarens privata egendom kan därför ofta hittas i bostaden.

Internetanslutning

- För bostäder med internet:

Tyvärr konstaterar vi att internetanslutningen generellt sett är mycket instabil i stora delar av medelhavsområdet. Därför väljer många av våra hyresgäster att använda 4G-anslutningen via deras mobiltelefon, vilket vanligtvis är snabbare än WI-FI-anslutningen. De allra flesta mobilabonnemang idag innehåller relativt mycket roamingdato för användning i ett annat EU-land. Alternativt, i händelse av problem med anslutningen, rekommenderas det att köpa en internetnyckel, dvs. ett mobilt bredband med kontantkort. Finns i alla större elektronikbutiker (Orange, SFR, Vodafone, 3 ..). På grund av de utmaningar som kan vara i form av instabila anslutningar och otillräcklig täckning i medelhavsområdet kan PROVACANCES inte hållas ansvariga för dålig signal, antennbelastning, kabelproblem eller annan force majeure. Därför kan internetproblem av ovanstående orsaker inte ge upphov till ersättning.

Luftkonditionering

Observera att luftkonditionerade bostäder inte nödvändigtvis har luftkonditionering i alla rum/sovrum. Se specifikation under den enskilda bostadens rymdfördelning.

På grund av stigande elpriser och av respekt för ägaren och vår vackra planet ber vi dig att följa instruktionerna nedan när du använder luftkonditioneringen.

- Vänligen låt inte luftkonditioneringen gå på maximalt, utan ställ in den på normalt 26 grader

- Använd endast luftkonditioneringen när du är närvarande i huset.

- Kom ihåg att hålla alla dörrar och fönster stängda när du använder luftkonditioneringen.

Hyra av handdukar och sänglinne

Om du har bokat handdukar och sängkläder, var vänlig notera att detta inte byts under vistelsen, om inte annat anges. Hyresgästerna är naturligtvis välkomna att själva tvätta och byta ut lakanen under vistelsens gång. Kom ihåg att ta med egna kökshanddukar, disktrasor, dukar etc.

Oväsen

För de av våra hus som ligger i bostadsområden bör naturligtvis allmän tas. Till exempel är det inte tillåtet med oväsen efter kl. 22.00.

Pool

- För bostäder med pool:

Poolen inspekteras vanligen en gång i veckan, vanligtvis på bytesdagen, men det kan också göras andra dagar i veckan. Observera att löv och andra små föremål snabbt kan falla ner i poolen och sjunka till botten, vilket kan få poolen att se smutsig ut även om vattnet fortfarande är rent och klart. Så länge vattnet är klart är poolen ren och säker att använda.

Observera att vi inte kan skicka ut poolskötaren under veckan för att ta bort löv, insekter, sand eller liknande från poolens yta eller botten. Vänligen använd poolnätet för detta ändamål.

OBSERVERA! Om vattnet börjar bli grumligt eller grönt ska du omedelbart kontakta kontaktpersonen, ägaren eller Provacances. I dessa fall måste poolen tas om hand så snart som möjligt.

Kom ihåg att alltid släcka belysningen i poolen på natten. Ljuset attraherar insekter som stoppar poolfilter. Detta leder till att poolen inte rengörs och riskerar att den inte längre kan användas.

Solskyddsmedel som inte har trängt in i huden ordentligt kan också stoppa filtret. Därför är det viktigt att smörja in sig minst en halvtimme innan användning av poolen.

Hyresgäster är ansvariga för korrekt användning av poolens säkerhetssystem (larmsystem, stängsel, etc.). Barn i poolen ska alltid vara under uppsikt av vuxen. Endast hyresgästen har ansvar att övervaka. Säkerhetssystemet är enbart ett komplement och kan aldrig ersätta vuxnas tillsyn av barn.

Pooluppvärmning

- För bostäder med pooluppvärmning:

Värmepump: Under normala väder- och vindförhållanden kan poolen värmas upp till högst 25-27 grader utanför högsäsong. Observera dock att pooltemperaturen är beroende av vädret. Om dagarna och speciellt nätterna är kalla med regn och vind kan det vara svårt att uppnå poolens max temperatur. Poolen kan typiskt uppvärmas +7 grader över normal vattentemperatur.

OBS! Vissa pooler värms upp med solpaneler. Här kommer temperaturen typiskt att vara någonstans mellan 20 och 27 grader under perioden april till oktober - beroende på solen.

Rökning förbjuden

Av hänsyn till ägaren, andra hyresgäster, möbler, m.m. ska rökning ske utomhus.

Sängar

Storleken på sängar kan variera, men är ofta mindre än skandinaviska standardsängar. Madrasserna är ofta av en annan standard än hemma. Alla semesterbostäder är utrustade med täcken/filtar och kuddar.

Septiktank

De flesta av våra bostäder har septiktank. Det är därför förbjudet att kasta tamponger, bindor, våtservetter, cigaretter och liknande i toaletten, då detta skapar stopp i avloppet.

Häll aldrig fett och matolja i diskbänken. Fetter och matolja är avfall och måste vara i avfallspåsen. Detta medför att fett och matolja dräneras och avlopps- / septiktanken stannar.

 

Skyddslakan

Om madrasserna är skyddade med skyddslakan ska dessa förbli rena. Det är därför inte tillåtet att använda skyddslakan som lakan.

Soptunnor

Soptunnorna ska tömmas löpande och innan avresa. Om ingen sopbil kör förbi huset finns offentliga containrar på vägen i närheten av huset.

Stöldskydd

Kom ihåg att alltid stänga och låsa huvudport, dörrar och fönsterluckor när du lämnar huset. Huvudport, dörrar, fönsterluckor och fönster bör även vara stängda när ni vistas vid poolområdet samt på natten.

Storlek

Bostädernas storlek baseras på ägarens upplysningar. I de flesta fall är dessa invändiga mått.

Stormarknader

Tänk på att många stormarknader i Frankrike är stängda på söndagar. De flesta stora snabbköp har dock öppet söndag morgon.

Vägförhållanden

Många av våra bostäder med utsikt är belägna på sluttande grunder. Vägförhållandena kan därför vara svåra.

 

* Observera att detta är allmän information för alla semesterbostäder. Alla punkter är därför inte nödvändigtvis viktiga för det boende du har bokat.